מעשר כספים
מעשר כספים - אמרו חז"ל עשר בשביל שתתעשר
Beit-Chabad.org
מעשר כספים אונליין בביט או אשראי
צילום: משה קווארט
התרומה בביט / אשראי / פייפאל
הקבלה מוכרת למס [סעיף 46]
התרומה באמצעות חב"ד תומכי תמימים – אור מנחם (ע"ר) ח.פ 580439081
אמרו חז"ל "עשר בשביל שתתעשר"
לפי המסורת היהודית על ידי שהאדם מפריש 10% לצדקה הוא זוכה לברכה כפולה ומכפולת מידו המלאה והפתוחה של בורא עולם.
מצוות מעשר כספים מתאפיינת בכך שניתן לנסות בה את הקב"ה כפי שאומר הנביא (בספר מלאכי) "ובחנוני נא בזאת.."
באפשרותכם לקיים את מצוות מעשר כספים תרומה אונליין.
בזכות התרומה תזכו בע"ה לשפע ברכה והצלחה בגשמיות וברוחניות.
שמות התורמים יוזכרו לברכה בציון הקדוש של הרבי מליובאוויטש
הקבלה מוכרות לצרכי מס לפי סעיף 46
תוכן עניינים
מהי מצוות מעשר כספים?
מצות 'מעשר כספים' בכלל היא נתינת האדם 10% מרווחיו ונכסיו למטרות צדקה וחסד.
כבר על אבות האומה אנו מוצאים כי הפרישו חלק מנכסיהם; אברהם אבינו נתן מרכושו – "ויתן לו מעשר מכל". וכן אף על יצחק אבינו אנו מוצאים שזרע כמות תבואה גדולה ועל כך ניתנה לו ברכת ה' ברכושו.
על יעקב אבינו המדרש מציין כי הוא הרחיב את גבולות קיום המצווה לא רק ברכוש ויבול בלבד אלא אף בממון. וכפי שנאמר בפסוק "וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך".
מהו המקור למצוות מעשר כספים?
המקור המכריע ביותר לקיום מצוות מעשר כספים הוא מהפסוק "עשר תעשר את כל תבואת זרעך היוצא השדה שנה שנה".
מתוספת המילים "את כל" למדים כי אף רווחים ממוניים מסחריים נכללים בכך.
עוד דרשו חז"ל "עשר בשביל שתתעשר".
התלמוד במסכת תענית (דף ט' עמוד א') מציין דבר מיוחד מאוד.
התורה אינה מרשה לנו לבחון את ה', כמו שכתוב "לא תנסו את ה' אלוקיכם", אמנם במצות מעשר ישנו חריג.
כתוב בספר מלאכי (פרק ג' פסוק י');
"הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת אמר ה' צבאות אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די".
על אף שאסור לנסות ולבחון את הקב"ה, מצות מעשר שונה בדבר זה בכך שהנתינה לשם 'מעשר' מביאה ברכה עבור האדם הנותן ומותר לנסות בה את בורא עולם!
האם מעשר כספים היא חובה מהתורה או מצווה מדברי חכמים?
לאורך הדורות דיון זה קיבל התייחסות של דעות חלוקות בנושא.
דעה ראשונה: חיוב נתינת המעשר מהתורה.
דעה שנייה: חיוב נתינת המעשרות הוא מדברי חז"ל ויש סוברים שהחיוב מחמת מנהג (ב"ח שם).
דעה שלישית: נתינה זו נכללת תחת ההגדרה של 'מידת חסידות' ו'לפנים משורת הדין'.
האם חייבים לתת מעשר כספים?
לכל הדעות הנ"ל בין אם נאמר שהחיוב של מעשר כספים הוא מהתורה או מתקנת חז"ל או מידת חסידות בכל מקרה מצווה זו חשובה והכרחית ונכללת תחת ההגדרה הכללית של מצוות הצדקה.
חשוב לציין שאדם שפרסנתו דחוקה ואין לו מספיק כדי לכלכל את משפחתו אכן יש מקום להקל וכפי שנאריך בפרטי הדינים לקמן.
אופן חישוב מעשר כספים
אז כיצד אנו מחשבים מעשר כספים ומה הסכום שאותו צריך להעביר לצדקה?
את המעשר מחשבים מסכום הרווחים הנקי שאנו מקבלים לכיסנו. הדוגמא המצויה ביותר היא שאת חישוב המעשר יש לתת מסכום ה'נטו' הנקי שנכנס לכיסנו ולא מסכום ה'ברוטו' שחלק ממנו עובר לרשויות המס.
ניתן להפריש מעשר מהמשכורת דרך האתר אונליין.
יחד עם זאת ישנם תשלומים נוספים שאדם משלם מסכום ה'נטו' ויש להפריש אף מהם מעשרות.
רצוי לחשב את מעשר הכספים באופן מדויק ויסודי על מנת שלא יחסר בנתינת המעשר. אך במקרה בו ברור לאדם כי מעניק הוא יותר מסכום מעשר לצדקה אין צריך הוא לערוך חישוב מדויק של מעשר כספיו.
כמובן שמידת חסידות וראוי להפריש אף יותר מ10% בלבד מהרווחים אלא 20% – שהם 'חומש' מהרווחים. כמובן שכאשר נותנים זאת ניתן להתנות כי מעשה זה הינו ללא התחייבות קבועה אלא רק בזמנים שבהם מתאפשר כלכלית לאדם לקיים מנהג חשוב זה.
להרחבה באופן החישוב ראו אופן חישוב מעשר כספים
האם מס הכנסה נחשב מעשר?
ההפרשה שמפרישים מדי חודש למס הכנסה לא נכללת במצוות המעשר, כמובן שאת ההפרשה לצדקה מחשבים רק מהשכר נטו והתשלומי מס הכנסה לא נכללים בחישוב.
תשלום מעשר מראש עבור החודשים הבאים
במידה ומתאפשר לאדם לתרום בבת אחת סכום גדול לצדקה, יכול הוא להחשיב זאת כמעשר עבור החודשים הבאים (על פי החישוב המתאים לפי כל חודש).
מעשר כספים מהשקעות וממניות
כאשר אדם משקיע מכספו בהשקעות שונות, כדוגמת קרנות השתלמות קופות גמל וכדומה. ראשית כל קודם ההשקעה יש להעניק מסכום ההשקעה מעשר וכאשר האדם פודה את כספו יפריש אז מסכום רווחיו.
במידה ואדם חלילה הפסיד חלק מכספו באמצעות השקעה וכדומה; באם ההפסד מרובה על הרווח אינו צריך להפריש מעשר.
למי נותנים מעשר כספים?
ההנחה הרווחת בספרות ההלכה היא שאת המעשר יש להעניק לעניים.
האופן המהודר ביותר הוא להעניק את הכסף לעניים לומדי תורה.
אמנם דנו בנושא זה פוסקי הלכה שונים האם ניתן לתת את סכום המעשר עבור מטרות צדקה אחרות.
למעשה נפסק כי ניתן להעניק את סכום המעשר וליתן תרומה עבור מטרות חיוביות כגון בניית בית כנסת; קניית ספרי קודש עבור הציבור; הפצת יהדות, אחזקת לומדי תורה, תרומה לבית חב"ד ועוד…
קראו גם בהרחבה אודות מעשר כספים למי נותנים?
קיום מצוות מכספי מעשר
מעשר כספים אינו מיועד לשימוש עבור צרכי האדם האישיים – גם באם הם צרכים רוחניים. לדוגמא; אין לבדוק/לקנות תפילין ומזוזות מכספי מעשר אמנם במידה ורכישה זו מיועדת עבור אדם אחר מותר לשלם זאת מכספי מעשר הכספים, כמו כן ניתן להשתמש מכספי מעשר לצורך הסכם יששכר וזבולון.
מצוות בחגים:
מצוות החגים לדוגמא כפרות ביום הכיפורים, תרומה זכר למחצית השקל, וקיום מצוות מתנות לאביונים בפורים, את הבסיס אין לתת מכספי מעשר אבל כל סכום שהוא תוספת ניתן בהחלט לחשבן אותו על חשבון מעשר כספים.
מצוות קמחא דפסחא לפני פסח ניתן לתרום על חשבון מעשר כספים.
קראו גם אודות מכירת חמץ.
נתינת מעשר כספים במצבי דוחק
במקרי דוחק בהם ישנם תקופות שלא מתאפשר לאדם להעניק מעשר מכספו, ניתן לרשום את הסכום החודשי למעשר במקום נפרד וכאשר ירוויח האדם מספיק דיו יוכל לפרוע זאת עבור מטרה זו.
כמובן שאדם עני המתקשה בפרנסת משפחתו אינו חייב בנתינת מעשרות אלא רק במקרים בהם יש לאדם רווחים שמצבו הכלכלי סביר רק אז עליו להפריש מעשר.
לא תמיד יש ביכולת האדם להעניק בכסף ממשי אלא ניתן לפדות זאת עבור עבודה השווה כסף. לדוגמא אדם יכול לעבוד עבור מוסד מסוים ולחשב את מעשר הכספים מהסכום אותו המוסד היה צריך לשלם לו. כמובן שיש להקפיד לחשב זאת לאחר ניכוי מעשר מסכום העבודה לאותו מקום.
נתינת מעשר כספים לילדים
תשלום מעשר עבור חינוך הילדים: התורה מצווה ומחייבת את האב בחינוך ילדיו וללמדם תורה.
לכתחילה ראוי לא לקיים מצווה זו על ידי מעשר, אמנם אם התשלומים גדולים מאוד, בשילוב הוצאות שכר לימוד, לבוש ומזון ניתן לשלם עבור מזונות הילדים ולבושם מכספי מעשר.
וכן במידה ומקום לימודם הוא כולל פנימייה ניתן להחשיב תשלומים אלו מכספי המעשר.
מעשר מכסף שלא התקבל ע"י עבודה
כאשר אדם מקבל מתנה כספית יש להפריש ממנה מעשר.
אמנם באם מתנה זו היא לצורך אחר כגון שהורים מעניקים לילדיהם הנשואים כסף עבור קניית דבר מסוים אין חיוב להפריש מעשר ממתנה זו.
רצוי וראוי מצד מצות חינוך לחנך ילדים מתחת לגיל מצוות להפריש מעשר מכסף שקיבלו כ'דמי כיס' אף שכבר הנותן הפריש מעשר מכך.
אמנם באם הכסף ניתן לילד עבור מטרה מוגדרת ככסף עבור נסיעות וכדומה אין צורך להפריש ממנו מעשרות.
חינוך הילדים למצוות מעשר כספים
בכל תחומי החיים, כהורים, מוטלת עלינו הזכות והחובה לחנך את ילדינו. החינוך שאנו מעניקים להם מהווה את הבסיס שעליו הם יבנו את אישיותם ואת אורח חייהם. חינוך טוב מתחיל מגיל צעיר וכולל את הקניית ההרגלים הנכונים והכוונה בדרך הישרה.
כאשר ילד מקבל חינוך טוב לשמירת מצוות מגיל קטן, החינוך הזה מלווה אותו גם כשהוא גדל ומתחיל לחיות חיים עצמאים מחוץ לחסות הוריו. כמו שאמר שלמה המלך בחכמתו: "חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה".
חינוך לנתינה חשוב כפליים
למרות שהחינוך נוגע לכל תחום בחיים, במצוות הצדקה יש לו ערך ייחודי.
טבעם של בני אדם הוא להיות רכושנים ולשמור את רכושם לעצמם. במיוחד ילדים, שנוטים להרגיש קושי לוותר על דברים שחשובים להם או לחלוק את מה שיש להם עם אחרים. אפילו מבוגרים נוטים להיאבק על רכושם ולא לשחרר את מה שבבעלותם.
כדי לטפח את ערך הנדיבות וללמד את הילדים לוותר על חלק מהנכסים שלהם למען הזולת, נדרשת עבודה עצמית והתמדה. לא תמיד קל לקחת משהו שמאוד חשוב לנו או שעמלנו קשה להשיגו ולתתו בחינם לאחרים. לכן, חשוב מאוד להתחיל להקנות את ערכי הנדיבות והחינוך לצדקה מגיל צעיר. רק כך, נוכל להבטיח שגם כאשר הילדים יגדלו, הם ימשיכו לנהוג לפי הערכים הללו ויתנו מעצמם לאחרים.
חינוך הילדים למצוות מעשר כספים דרך דמי כיס
אחת הדרכים היעילות לחנך ילדים לנתינה היא באמצעות דמי כיס.
הרבי מליובאוויטש הציע להורים להעניק לילדיהם דמי כיס, וללמד אותם להפריש מהם מעשר לצדקה.
כאשר ילד מתרגל להפריש אחוזים מהכסף שהוא מקבל כבר בגיל צעיר, גם כאשר הוא יגדל ויקבל סכומים גדולים יותר, הוא יזכור להמשיך ולהפריש את המעשר.
זהו כלי חינוכי פשוט אך יעיל מאוד שמקנה לילדים את ערך הנתינה והצדקה מגיל צעיר. כך, הילד גדל בתודעה שעליו לחלוק את מה שהוא מקבל עם אלה שזקוקים לכך.
עידוד לארגון פעילויות חסד
דרך נוספת שהציע הרבי היא עידוד הילדים לארגן בעצמם פעילויות של חסד ונתינה.
לדוגמה, אפשר להנחות אותם לארגן גמ"ח בבית הספר, או לאסוף מצרכי מזון לנזקקים בקהילה.
כאשר ילדים לוקחים על עצמם את האחריות על פעילויות צדקה כאלה, הם רואים את הפעילות כמשהו אישי וחשוב להם.
פעילות כזו מקנה לילדים את ההזדמנות לתת צדקה מיוזמתם האישית. זה מאפשר להם לראות באופן מוחשי את השפעתם על חיי אחרים, ומחדיר בהם את הערכים הכל כך חשובים של צדקה וחסד.
קופת צדקה אישית
עוד דרך להנכיח את הנתינה בחיי הילד היא באמצעות קופת צדקה אישית.
הרבי הורה שכל ילד יחזיק קופת צדקה משלו, אליה הוא יתן כמה מטבעות בכל יום. קופת הצדקה האישית לא רק שמסייעת להרגיל את הילד לנתינה יומיומית אלא גם יוצרת חיבור אישי עם המצווה.
כך מנצלים את התכונות של הילדים לעידוד הצדקה, כאשר הילד מרגיש שיש לו קופה משלו ועליו לתת צדקה באופן אישי כל יום כמו גדול.
אין ספק שפעולות כאלה ואחרות ישפיעו לטובה על הילד כבר בצעירותו, בנוסף לתועלת שתצמח לו מכך כשיגדל.
כך נוכל לדאוג לעתידם של ילדינו ולהבטיח שמצוות הצדקה תלווה אותם להמשך חייהם ותשפיע עליהם שפע ברכה והצלחה לאורך ימים ושנים טובות.
חשיבות מצוות מעשר כספים
כיהודים, אנו יודעים שכל דבר המתרחש מנוהל מלמעלה על ידי בורא עולם שמשגיח.
ברור שאין דרך להצליח בשום דבר בלי עזרתו של הקב”ה. כפי שאומר הפסוק[1] "רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום".
אם כן כאשר אדם רוצה להשיג עשירות ופרנסה ברווח, הדרך הטובה ביותר לכך היא לקבל זאת ישירות מבורא העולם.
מצוות מעשר כספים מהווה סגולה לעשירות
נאמר בספר דברים[2] "עשר תעשר את כל תבואת זרעך היוצא השדה שנה שנה". אומרים חכמינו ז"ל בתלמוד[3] "עשר תעשר, עשר – בשביל שתתעשר. כלומר, התורה מגלה לנו שבמצוות מעשר טמונה ברכה מיוחדת לעשירות.
אם כן, בנוסף לזכות הגדולה שיש לנו כאשר אנו נותנים צדקה, כאשר אדם מפריש מהכנסותיו מעשר כספים, 10 אחוז, אלוקים מבטיח לו ברכה ופרנסה בשפע.
כלשון הכתוב[4] "והריקותי לכם ברכה עד בלי די", ואמרו חז"ל[5], עד שיבלו (מלשון בלאי) שפתותיכם מלומר די!
האחוזים של הקב"ה
המדרש[6] מספר על עשיר אחד, אשר מקור עושרו היתה קרקע משובחת, שהניבה בכל שנה אלף כור של תבואה.
כל שנה הקפיד אותו אדם להפריש עשירית מכל התבואה לעניים, סך מאה כורים, כמות אדירה של תבואה!
לפני מותו, קרא העשיר לבנו וציווה עליו להמשיך לשמור על השדה ולא להחסיר ממעשרותיה מידי שנה, כדי שלא יאבד את הברכה הגדולה.
בשנה הראשונה אחרי מותו של העשיר הניבה השדה כרגיל אלף כורים, אבל לבן היורש היה קשה מאוד לתת מעשר לצדקה. הוא חשב לעצמו, למה עלי לבזבז כל כך הרבה מרכושי עבור עניים?
יצרו גבר עליו ובאותה השנה הוא לא הפריש את המעשרות כמו שהיה נוהג אביו.
שנה לאחר מכן בשעת הקציר, צמחו באותה שדה אך ורק מאה כורים ולא אלף כפי שהייתה רגילה לעשות בכל שנה. ראה זאת הבן ונצטער על כך מאוד, באו אליו קרוביו והסבירו לו מה קרה.
אלוקים נתן לאביך שדה, בכל שנה שהצמיחה השדה אלף כור היה אביך הבעלים ונתן לאלוקים את המעשר, מאה כור. כאשר אלוקים ראה שאינך נותן לו את חלקו לקח את תשע מאות הכורים שהיו שלך אליו, ונתן לך את המעשר, ואלו הם מאה הכורים שצמחו לך השנה…
בחנוני נא בזאת – לנסות את הקב"ה בהבטחה 'עשר בשביל שתתעשר'
בדרך כלל ישנו איסור לנסות את הקב"ה, כמו שכתוב בתורה[7] "לא תנסו את ה' אלוקיכם". אף שהקב"ה הוא כל יכול, עלינו ללכת עמו בתמימות ולא להציב בפניו מבחנים ונסיונות לראות אם דבריו מתקיימים ואם יש ביכולתו לעזור לנו.
כך אנו לא מתנים חלילה את האמונה והקשר עם הבורא בהשגת שכלנו ובעזרתו אלינו.
באופן יוצא דופן, על מצוות מעשר נאמר בתלמוד: "אמר רבי הושעיא חוץ מזו". כלומר, בנוגע למעשר ישנה חריגה מיוחדת. הקב"ה מתיר לאדם לעשות זאת על מנת לבחון האם הבטחתו מתקיימת.
כמו שאמר הנביא מלאכי[8]: "הביאו את כל המעשר אל בית האוצר, ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת, אמר ה' צבאות, אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די".
התחייבות לאלוקים מראש
הרבי מליובאוויטש, הורה הרבה פעמים[9] לאנשים שפנו אליו לעזרה בקשיים ובעיות בפרנסה, להקפיד להפריש עשרה אחוזים מהכנסותיהם ולתת תרומה לצדקה.
כך יזכו לראות את קיום הבטחתו הברורה של הקב"ה 'בחנוני נא בזאת'.
הרבי אף הוסיף, שאדם יכול להתחייב לקב"ה מראש סכום מסויים אותו הוא יתן לצדקה, ולפעמים אף לתתו בפועל, וכך גם הקב"ה בוודאי ישלים את חלקו ב'עסקה' ויתן לו שפע וברכה פי כמה וכמה בהתאם, עד בלי די!
אפשרות לתת תרומת מעשר כספים למען תושבי הדרום
מצורף קישור לתרומה עבור התושבים בקו האש שדרות והסביבה תרומה לתושבי הדרום.
מקורות
[1] משלי, יט כא.
[2] דברים, יד כב.
[3] מסכת תענית, ט א.
[4] מלאכי ג י.
[5] תענית שם.
[6] שם בתוס' בשם המדרש.
[7] דברים, ו טז.
[8] מלאכי, שם.
[9] לדוגמא אגרות קודש חלק ג' ע' פב, תכג
שאלות נפוצות על מצוות מעשר כספים
האם חיוב מעשר כספים הוא מהשכר ברוטו או נטו?
מצוות תרומת מעשר היא מהנטו ולא מהברוטו, כלומר מהכסף שנשאר לאדם להוצאות ביתו.
האם הסכום שמשולם עבור דמי בריאות חייב במעשר?
תשלום עבור דמי בריאות חייב במעשר כמו כל שירות שאדם משלם עליו לצורך מחייתו.
תשלומים שמשולמים למעון ילדים כדי שההורים יוכלו לעבוד האם חייבים במעשר?
אם מדובר במצב שששליחת התינוק למעון הכרחית כדי שההורים יוכלו לעבוד, ואם היו נשארים בבית אזי לא היו שולחים את התינוק למעון, אזי תשלום זה פטור ממעשר.
מאיזה כספים חלה החובה להפריש מעשר כספים?
מצוות תרומה של מעשר חלה על כל כסף שאדם הרוויח לרבות:
- משכורת כשכיר.
- רווח כעצמאי.
- כסף שהתקבל במתנה.
- כספי ירושה.
- כספי פיצויים.
האם צריך לתת מעשר כספים ממתנה?
גם כסף שהתקבל במתנה ע"פ ההלכה יש מצווה להפריש ממנו מעשר לצדקה.
מתנה לרבות כסף שהתקבל ממשפחה / חברים / ידידים / מלגה או מענקים כמו כן גם מפיצויים מפרישים 10% לצדקה.
האם צריך להפריש מעשר מירושה?
מצוות המעשר כוללת בתוכה להפריש לצדקה גם כספים שהתקבלו בירושה.
כסף שהתקבל למטרה ייעודית - האם צריך להפריש ממנו לצדקה?
כסף שהתקבל למטרה ייעודית כמו לדוגמא זוג צעיר שקיבל כסף מההורים למטרה יעודית מסויימת לא צריך להפריש ממנו מעשר.
אדם שמצא כסף האם צריך להפריש ממנו מעשר?
מציאה של סכום כסף גם כן חייב במעשר.
האם אפשר לתת תמיכה לקרובי משפחה כאשר ידוע שההוצאות אצלם יותר גדולות מההכנסות?
בהלכות צדקה יש כלל "עניי עירך קודמים" ויש מצווה להקדים את עניי ביתו מאשר עניים רחוקים.
אדם שמספק מוצר / שירות / השכרת דירה האם יכול לתת הנחה ולהחשיב את ההנחה על חשבון המעשר?
באם הצדדים סכמו ביניהם מלכתחילה את השווי הגבוה כלומר שווי שוק, וכעת המוכר או מספק השירות רוצה לעשות הנחה, בהחלט הדבר אפשרי ואת ההפרש בין המחיר האמיתי למחיר המוזל אפשר להחשיבו על חשבון מעשר כספים.
האם כדי לקיים את המצווה חייבים לתת את הכסף לעניים או שאפשר לתת גם לבית כנסת ומטרות נוספות?
הרמ"א בשו"ע פסק שחייבים כדי לקיים את המצווה לתת דווקא תרומה לנזקקים, ואין לתת לשום מטרה אחרת.
לעומתו הש"ך פסק שבהחלט אפשר לקיים את המצווה גם על ידי נתינה לכל שאר המצוות כמו לדוגמא לתרום ספרים ללמוד בהם ולהשאילם לאחרים וכדומה.
יש מהפוסקים שכתבו שאדם יתנה בפעם הראשונה שנותן ומקיים את המצווה שכספים בהווה ובעתיד ינתנו לכל דבר מצווה.
כיום מקובל לקיים את המצווה באמצעות תרומות מגוונות כמו לדוגמא אדם יכול להפריש ולתרום עבור ישיבות, בתי כנסת/ הפצת יהדות/ פעילות בית חב"ד/ פעילות למען חולים או יולדות גם כאשר אינם מוגדרים כעניים.