טו באב 2024
טו באב 2024 תשפ"ד - למה מציינים את התאריך ט"ו באב?
Beit-chabad.org
צדקה לפני יום הדין
בראש השנה יקבע בבית דין של מעלה איך תראה השנה הבאה עלינו לטובה בזוגיות, פרנסה, ילדים ובריאות.
כולנו מתפללים שידונו אותנו לכף זכות!
בימים אלו מרכז החסד נערך לחלק אלפי סלי מזון למשפחות נזקקות מכל רחבי הארץ.
תרמו לצדקה והזכות תלווה אתכם ביום הדין כשספרי חיים פתוחים בשמים.
התרומה בביט / אשראי / פייפאל
שמות התורמים והבקשות לתפילה יועברו לברכה אצל ציון הרבי מליובאוויטש
הקבלה מוכרת למס לפי סעיף 46
תוכן עניינים:
ט"ו באב 2024 תשפ"ד – תאריך מעודכן לשנה הנוכחית
בשנת 2024 תשפ"ד ט"ו באב חל בתאריך 19/08/2024
יום טו באב מתחיל בראשון 18/08/2024 עם שקיעת החמה ומסתיים למחרת 19/08/2024 בצאת הכוכבים.
מה זה ט"ו באב?
חמישה עשר באב, או כפי שמקובל לקרוא לו, ט"ו באב, הוא אחד מהימים השמחים בלוח השנה היהודי.
המקור ליום טו באב
המקור לחג הוא במשנה במסכת תענית:
"אמר רבן שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים".
מה חוגגים בטו באב?
ביום זה קרו במשך הדורות כמה וכמה מאורעות משמחים שגרמו לקביעתו כיום טוב כפי שיפורט להלן.
כלו מתי מדבר
המאורע המשמעותי הראשון שאירע ביום זה, התרחש לקראת כניסת בני ישראל לארץ. לאחר חטא המרגלים ובכיית עם ישראל, גזר ה' על דור המדבר שלא יכנסו לארץ.
בני ישראל הסתובבו במדבר במשך ארבעים שנה, כשכל שנה בתשעה באב מתו כחמישה עשר אלף אנשים.
ביום חמישה עשר באב בשנת הארבעים, התבטלה גזירה זו וחמישה עשר אלף האנשים נותרו בחיים. כך ידעו בני ישראל כי ה' מסכים להכניסם לארץ.
הותרו שבטים לבא זה בזה
בשעה שעם ישראל נכנס לארץ, חולקה הארץ בין השבטים.
על מנת לשמר את החולקה השבטית, נאסר על השבטים להינשא האחד עם השני.
איסור זה לא היה תקף לדורות.
לאחר שכבשו את הארץ וחילקו אותה לכל השבטים ביום חמישה עשר באב עמדו הסנהדרין והתירו את השבטים להינשא ביניהם.
הותר שבט בנימין לבא בקהל
לאחר מעשה פילגש בגבעה, יצא עם ישראל למלחמה בשבט בנימין.
בני השבט הגנו על פושעים שהתעללו באשה עד מוות וסירבו להעמידם לדין.
בסיום המלחמה שבט בנימין כמעט ונכחד ובני ישראל נשבעו שלא יתנו את בנותיהם לבני בנימין.
לאחר שנים ביום חמישה עשר באב עמדו והתירו את שבט בנימין לבא בקהל.
הותרה העליה לבית המקדש
בימי רחבעם בנו של שלמה המלך, התפצלה ממלכת ישראל לשתי ממלכות, יהודה וישראל.
מלך ישראל, ירבעם בן נבט, היה מלך רשע שעשה את הרע בעיני ה'.
על מנת לבסס את שלטונו ולהרחיק את העם מבית המקדש, הציב ירבעם שני עגלי זהב לעבודה זרה.
אחד בדן ואחד בבאר שבע. לעגלים הוא בנה מקדשות וסחף את העם לעבוד להם.
על מנת למנוע את הגישה לגמרי הוא אף הציב משמרות בדרכים. משמרות אלה מנעו מאנשים בממלכת ישראל לעלות לרגל לבית המקדש ששכן בממלכת יהודה השכנה.
שנים אחרי שמת ירבעם, המשיכה מסורת זו בידי המלכים שאחריו.
ביום חמישה עשר באב ביטל המלך הושע בן אלה את המשמרות והדרך למקדש נפתחה.
סיום כריתת עצי המערכה
במשך ימי הקיץ עבדו בכריתת עצים שישמשו במקדש במשך כל השנה. חמישה עשר באב הוא היום בו סיימו עבודה חשובה זו ולכן היו חוגגים בו מידי שנה.
דבר זה אף מבטא את סיום העבודה החקלאית בימי הקיץ הארוכים והתחלת הסתיו, בו יש להקדיש זמן רב יותר ללימוד התורה.
גם כיום ההוראה מיום זה היא להרבות ולהוסיף בלימוד התורה.
ניתנו הרוגי ביתר לקבורה
כארבעים שנה לאחר חורבן בית שני, בתקופת מרד בר כוכבא, נחרבה העיר ביתר בידי הרומאים.
במהלך החרבת וכיבוש העיר נטבחו באכזריות כמויות בלתי נתפסות של יהודים.
ברוב אכזריותם אסרו הרומאים לקבור את הנרצחים והותירו את הגופות מוטלות ברחובות.
שבע שנים עמדו הרוגי ביתר מוטלים בביזיון.
ביום חמישה עשר באב התירו הרומאים לקוברם ולהביאם אל המנוחה והנחלה. למרבה הפלא נעשה נס והגופות לא הרקיבו!
כהודאה לה' על נס גדול זה תיקנו חכמים ברכה נוספת בברכת המזון, ברכת הטוב והמטיב.
מעלת ט"ו באב על פני כל החגים האחרים
המשמעות הפנימית של יום טו באב זה מסבירה את השוואתו ליום הקדוש ביותר בשנה, יום הכיפורים.
חודש אב הוא חודש החורבן שבו חל יום תשעה באב וחורבן בית המקדש שמסמל את הירידה והנפילה של הגלות.
יום כה שמח באמצע החודש הכי עצוב, מדגיש את העליה והצמיחה מהחורבן שבחודש זה וכפי שנוהגים לקרוא לו בשם מנחם-אב, מה שמדגיש את הגאולה והנחמה.
לכן ביום זה דווקא ישנה מעלה על שאר החגים היות ומאיר בו גילוי השייך לגאולה העתידה לבא במהרה בימינו אמן!
מנהגי יום ט"ו באב
- אין אומרים תחנון בתפילה ביום טו באב.
- נוהגים להוסיף בלימוד התורה הקדושה מיום זה ואילך.
- נוהגים לערוך התוועדויות שמחה, לומר דברי תורה ולקבל החלטות טובות בהוספה בענייני תורה, תפילה ולתת תרומה לצדקה.
הקפדת הרבי לקרוא ליום זה חמישה עשר באב
הרבי מליובאוויטש היה נמנע בדרך כלל מלומר "טוּ באב", והעדיף להתבטא בלשון "חמשה עשר במנחם אב".
טו באב משמש כצומת דרכים בלוח השנה היהודי
- כתוב בספרים הקדושים שראוי להתחיל ביום ט"ו באב בחשבון נפש על השנה שעברה, להתעורר בתשובה ולהרבות בנתינת צדקה על דרך חודש אלול וכפי הראשי תיבות של חודש אב "אלול בא".
- יש נוהגים מיום ט"ו באב, לאחל לחברים 'כתיבה וחתימה טובה', כפי שנהוג בחודש אלול.